Skaistums

Vilks nav tik melns kā to mālē

Tauki – mūsu uztura balsts

Taukvielas ir pretrunīgas. Jau pats nosaukums daudzām personām izraisa negatīvu reakciju. Tas ir tādēļ, ka tauki asociēšanas ar lieko svaru, aptaukošanos un slimībām. Tajā pašā laikā, tauki ir svarīga un neaizstājama mūsu uztura sastāvdaļa. Apskatīsim tos nedaudz tuvāk.

 

Nost ar stereotipiem

Vispārpieņemtais viedoklis ir – tauki ir galvenais liekā svara un aptaukošanās iemesls. Līdz ar to, ja vēlies slaidu augumu, tauki ir jāizslēdz no ikdienas uztura.  Nav nekā kļūdaināka par šo uzskatu! Lai stātos pretī ikdienas izaicinājumiem, mūsu organismam ir nepieciešama konkrēta enerģijas devu. Tai jābūt tik lielai, cik liels ir ikdienas spēku patēriņš. Apmēram 25% no šīs enerģijas tiek iegūti no taukiem (tā tam ir jābūt), kas tiek uzņemti kopā ar uzturu. Protams,  taukos cepta karbonāde nebūs labākā izvēle cīņā ar liekajiem kilogramiem, bet liesa gaļa vai zivs, ceptas nelielā augu eļļas daudzumā, drīkst parādīties uztura ēdienkartē. Noslēpums ir sīkumos un nav svarīgi, cik ļoti šim apgalvojumam pretosimies, zinātnieki ir vienprātīgi: vislabākā diēta (gan notievēšanai, gan veselīga dzīvesveida uzturēšanai) ir sabalansēta diēta, kurā ir pa mazumiņam no visa.

Piemēram, uztura speciālisti no Hārvardas uzskata, ka uzturā noteikti ir jālieto tauki. Olīveļļa un rapšu eļļa tiek rekomendētas kā veselīgās taukvielas, toties iesaka izvairīties no sviesta izmantošanas.

Labie un sliktie?

Kam vajadzētu pievērst uzmanību, izvēloties mūsu vajadzībām vispiemērotāko eļļu? Ir svarīgi zināt, ka tauku sastāvā ietilpst 2 veidu taukskābes – piesātinātās un nepiesātinātās. Pirmās, lietojot pārmērīgā daudzumā, negatīvi ietekmē veselību. Tās izraisa holesterīna līmeņa paaugstināšanos asinīs. Otrās taukskābes gluži pretēji, palīdz uzturēt pareizu holesterīna līmeni asinīs, kā arī labvēlīgi ietekmē sirds un asinsvadu profilaksi. Nepiesātinātās taukskābes iedala mono-nepiesātinātajās un poli-nepiesātinātajās taukskābēs. Pie poli-nepiesātinātajam taukskābēm pieskaitāmas omega-3 un omega-6. Šo taukskābju bagātākais avots uzturā ir augu eļļas un treknas sālsūdens zivis. Mono-nepiesātinātās taukskābes pārstāv omega-9 (oleīnskābe), ar kuras bagātību var lepoties olīveļļa un rapšu eļļa.

Eļļa ir OK

Taukskābes omega-3, omega-6 un omega-9 ir organismam nepieciešamas; bez tam ir atzīts, ka omega-3 bieži vien iztrūkst mūsu ikdienas uzturā. Latvijā nav plašas pieejas sālsūdens zivīm un jūras veltēm, tāpēc nepieciešamais „labo” taukskābju daudzums ir jāuzņem no citiem avotiem, piemēram, lietojot rapšu eļļu. Pietiek 2 ēdamkarotes rapšu eļļas dienā, lai pilnībā aizpildītu alfa-linolēnskābes (no omega-3 grupas) un linolskābes (no omega-6 grupas) iztrūkumu organismā. Ja runa ir par omega-3, tad rapšu eļļa satur 10% šo taukskābju, līdz ar to pilnībā pārspējot citas tirgū pieejamās augu eļļas.

Kas ir interesanti, rapšu eļļā viennozīmīgi ir vismazāk „slikto” piesātināto taukskābju. Līdz pat divām reizēm mazāk nekā olīveļļā vai saulespuķu eļļā.

Lietojot rapšu eļļu savā ikdienas uzturā, tu ātri vien pamanīsiet, ka tauki nemaz nav tik slikti!