Veselība

Vērtīgie tauki cīņā ar paaugstinātu asinsspiedienu


Lai arī ir virkne izglītības programmu, kas uzsver profilakses nozīmi sirds uzturēšanai labā formā, galvenais nāves cēlonis Eiropā vēl arvien ir sirds un asinsvadu slimības. Nopietna asinsrites sistēmas slimība ir hipertensija jeb paaugstināts asinsspiediens, kas uzskatāma par vienu no galvenajiem riska faktoriem, kas veicina aterosklerozes rašanos. Veselīgi ieradumi, piemēram, pilnvērtīgs uzturs, ļauj samazināt asinsspiedienu, bet ilgtermiņā – uzlabot sirds stāvokli.

 

Hipertensija 
Hipertensija ir slimība, kas ir sevišķi bīstama, jo tā attīstās gandrīz bez simptomiem. Simptomu trūkums paaugstina risku, ka slimība progresēs, mums to nezinot un nekontrolējot, un hipertensijas gadījumā tas var izraisīt bīstamas komplikācijas. Viens no galvenajiem hipertensijas profilakses soļiem ir regulāras pārbaudes, kas ļauj pastāvīgi uzraudzīt savas veselības stāvokli un laikus novērst slimību.

Pilnvērtīgs uzturs ir asinsspiediena samazināšanas priekšnoteikums
Lai novērstu hipertensiju un mazinātu tās simptomus, pirmām kārtām ir jāievēro veselīga dzīvesveida principi (fiziskā aktivitāte, dzīve bez atkarībām). Nozīmīgs hipertensijas cēlonis ir nepareizs uzturs. Ir ieteicams parūpēties, lai uzturs būtu pilnvērtīgs un tajā tiktu iekļautas uzturvielas, kas ir nepieciešamas organismam. No sirds un asinsvadu slimību profilakses viedokļa raugoties, mūsu uztura nozīmīga daļa ir tā dēvētie labie tauki, no kuriem nekādā gadījumā nedrīkst izvairīties. Mūsu organismam nepieciešamie vērtīgie tauki ir neaizstājamās nepiesātinātās taukskābes, tostarp linolskābe (LA no omega-6 grupas) un alfa-linolēnskābe (ALA no omega-3 grupas). Šīs uzturvielas efektīvi samazina asinsspiedienu un sliktā holesterīna līmeni. Ir jāatzīmē, ka mūsu organisms nespēj pats tās sintezēt, tas nozīmē, ka nepiesātinātās taukskābes ir jānodrošina ar uzturu. Ievērojot nepietiekamo zivju un riekstu izmantošanu uzturā Polijā, galvenais vērtīgo taukskābju avots ir augu eļļas, un no tām rapšu eļļa satur līdz pat aptuveni 10% omega-3 un 20% omega-6.

Optimāla omega-6 un omega-3 attiecība ir nozīmīga veselībai

Veselībai nozīmīgs ir ne tikai nepiesātināto taukskābju daudzums noteiktosproduktos,bet arī omega-6 un omega-3 savstarpējais īpatsvars. Ziemeļeiropas valstu iedzīvotāju tradicionālajā uzturā LA taukskābju ir daudz vairāk nekā ALA taukskābju, taču no sirds un asinsvadu slimību profilakses viedokļa būtu vēlams, lai omega-6 pārsvars pār omega-3 būtu daudz mazāks. Omega-3 daudzums mūsu uzturā ir nepietiekams, tāpēc grūti ievērot dietologu ieteiktās proporcijas. Risinājums var būt rapšu eļļa, kurā omega-6 un omega-3 proporcija ir 2:1 – tāda pati kā tradicionālajā Vidusjūras diētā, kas tiek uzskatīta par parauga diētu sirds un asinsvadu slimību profilaksē.

Veselību veicinošas augu eļļas
Pilnvērtīgam uzturam, kas paredzēts cilvēkiem, kuri cieš no sirds un asinsvadu slimībām, ir raksturīgs niecīgs daudzums piesātināto taukskābju, kas ir atbildīgas par sliktā holesterīna koncentrācijas pieaugumu. Piesātinātās taukskābes ir dzīvnieku izcelsmes taukos (sviests, cūku tauki). Ir ieteicams piesātinātos taukus, kuru Rietumeiropas valstu iedzīvotāju uzturā ir pārāk daudz, aizstāt ar augu izcelsmes taukiem, kas ļauj samazināt sliktā holesterīna līmeni. Augu tauku vidū izceļas rapšu eļļa, kurai vienīgajai ir optimāls omega-6 un omega-3 īpatsvars. Rapšu eļļa ir arī bagāts augu sterīnu (fitosterīnu) avots, kuri atbild par sliktā holesterīna daudzuma samazināšanu organismā.

Hipertensijas novēršanas pasākumus mēs varam veikt paši. Regulāras veselības pārbaudes, veselīgs dzīvesveids, kā arī pilnvērtīgs uzturs ir asinsrites sistēmas profilakses stūrakmeņi. Atbalstu sniedz mūsu vietējā izejviela – rapšu eļļa, kas, iekļauta ikdienas uzturā, ļauj samazināt asinsspiedienu un holesterīna līmeni. Nelielā piesātināto taukskābju satura dēļ rapšu eļļa tiek uzskatīta par vislabāko eļļu cilvēkiem ar paaugstinātu asinsrites slimību risku.