Veselība

Svaigie vasaras vitamīni

Latvijas vasaras nav garas, tāpēc jāsteidz baudīt ne vien saulainās dienas, bet arī svaigie zaļumi, augļi, ogas un dārzeņi, kas mūs nodrošinās ar vajadzīgajiem vitamīniem. Tieši šie svaigie un dabīgie vitamīni, kas aug un gatavojas dārzos, laukos un mežā, mūsu organismam ir tie vērtīgākie. Ja gadījumā ir piemirsies, kurās vasaras veltēs rodami mums vajadzīgie vitamīni, tad lieti noderēs šeit apkopotā informācija.

Starp citu, neaizmirstiet, ka daudzi vitamīni ir taukos šķīstoši, tālab tos saturošos dārzeņus un zaļumus vislabāk uzņemt kopā ar rapšu eļļu, kas arī pati ir bagātīgs A un E vitamīna avots!

A vitamīns (šķīst taukos)
Ko tas dod? A vitamīns darbojas kā antioksidants, tas ir vajadzīgs redzes procesos, uzlabo ādas un matu stāvokli, kā arī palīdz sirds un asinsvadu slimību profilaksei un stiprina imunitāti.
Kur rodams? A provitamīns, jeb vitamīna priekštecis, kas taukvielu klātbūtnē organismā pārvēršas par A vitamīnu, ir burkānos, ķirbjos, dzelteni sarkanās ogās un augļos – aprikozēs, paprikā, tomātos, smiltsērkšķos, dažādu šķirņu kāpostos, brokoļos, seleriju un pētersīļu lapās, skābenēs, sīpollokos, salātos.

B grupas vitamīni
Ko tie dod? Tie palīdz nervu un gremošanas sistēmas normālai darbībai, smadzeņu un redzes funkcijām, imunitātei, kā arī ļauj saglabāt veselīgu ādu, matus un nagus, turklāt normalizē holesterīna līmeni asinīs un palīdz pret mazasinību.
Kur rodami? Salātos, spinātos, sīpolos, tomātos, dažādu šķirņu kāpostos, brokoļos, seleriju un pētersīļu lapās, sparģeļos, pieneņu un nātru lapās, sīpollokos, ķirbjos, sakņaugos (burkānos, bietēs u.c.), augļos un ogās (ābolos, citrusaugļos, banānos, aprikozēs, upenēs), avokado, diedzētos graudos, pākšaugos.

C vitamīns
Ko tas dod? Šis vitamīns ir vajadzīgs, lai pretotos infekcijas slimībām un lai būtu vesela āda un smaganas. Tas darbojas kā antioksidants, samazina holesterīna līmeni, veicina redzes uzlabošanos un koncentrēšanās spējas, mazina stresu un alerģiskas reakcijas.
Kur rodams? Ogās (upenēs, zemenēs, smiltsērkšķos) un augļos (kivi, citrusaugļos), dažādu šķirņu kāpostos (t.sk. skābētos), paprikā, zaļumos – sīpollokos, spinātos, dillēs, seleriju un pētersīļu lapās, kartupeļos un tomātos.

D vitamīns (šķīst taukos)
Ko tas dod? Tas ir ļoti vajadzīgs kaulu un zobu veselībai gan bērniem, gan pieaugušajiem, osteoporozes profilaksei, konjunktivīta novēršanai un kalcija uzņemšanai organismā.
Kur rodams? Galvenokārt, D vitamīnu var uzņemt caur ādu, gozējoties saulītē, taču papildus tā provitamīns ir iegūstams no dažādu šķirņu kāpostiem un lapu dārzeņiem.

E vitamīns (šķīst taukos)
Ko tas dod? E vitamīns darbojas kā antioksidants. Tas vajadzīgs asinsritei, muskuļu attīstībai un darbībai (arī sirds muskuļu), ādas veselībai, imunitātes stiprināšanai, dzimumšūnām un normālai grūtniecībai.
Kur rodams? E vitamīns ir zaļajos lapu dārzeņos, zaļajos zirnīšos un citos pākšaugos, dažādu šķirņu kāpostos, riekstos (īpaši mandelēs), avokado, paprikā un smiltsērkšķu ogās.

K vitamīns (šķīst taukos)
Ko tas dod? K vitamīns ir vajadzīgs asins recēšanai, brūču ātrākai dzīšanai, ķermeņa šūnu normālai funkcionēšanai, kaulu normālam stāvoklim, kā arī osteoporozes profilaksei.
Kur rodams? Brokoļos, ziedkāpostos un citos kāpostos, ķirbjos, tomātos, ķirbju un saulespuķu sēklās, lapu dārzeņos un salātos, pīlādžu ogās.