Skaistums

Rūpes par ādas skaistumu un veselību ziemā

Dzīvojot mūsu platumgrādos, ik ziemu nākas saskarties ar saules un vitamīnu trūkumu, kas izraisa ne pārāk iepriecinošas pārmaiņas arī ādas, matu un nagu veselības stāvoklī. Galvenā problēma, ar ko saskaramies, ir kraso temperatūras svārstību izraisītais ādas jutīgums un sausums, jo apkures sezonā telpās ir sauss gaiss, kas noved pie ādas dehidratācijas. Arī mati nereti kļūst pārāk sausi vai taukaini, bet nagi – trausli. Tālab gribi vai negribi – vairāk jāpiedomā gan pie pilnvērtīga uztura, gan ādas kopšanas.

Uzturs mundrumam

Ziemas periodā uzturs kļūst vienveidīgāks, nav vairs pieejama tik plaša vietējo augļu, dārzeņu un zaļumu izvēle, kas spirdzinātu organismu. Arī saule vairs nesilda, tādēļ aukstajā sezonā mums nereti trūkst D vitamīna. Tāpat vairāk jādomā par pienācīgu A un E vitamīna uzņemšanu.

Bagātīgs šo taukos šķīstošo vitamīnu avots ir rapšu eļļa. Tajā esošais A provitamīns uzlabo ādas vispārējo stāvokli, paaugstina tonusu un aizsardzības spējas. A provitamīna uzņemšanai ieteicama ne vien rapšu eļļa, bet arī treknās zivis un beta-karotīnu saturošie dārzeņi (burkāni, paprika, tomāti un zaļumi). Savukārt E vitamīns iedarbojas kā dabīgais antioksidants, kas palīdz pret novecošanās procesiem ādā. Tā uzņemšanai uzturā ieteicama rapšu eļļa, rieksti, zaļie dārzeņi un olas dzeltenums.

Ziemā ādai ir ļoti vajadzīgas arī vērtīgās Omega grupas taukskābes. Rapšu un linsēklu eļļā esošās Omega-3 taukskābes nodrošina ādas veselību, elastību un mirdzumu. Savukārt rapšu un olīvu eļļā esošās Omega-6 un Omega-9 taukskābes uztur ādu mīkstu un elastīgu, stimulē šūnu vielmaiņu epidermā un novērš ādas sausumu, kas ir tik svarīgi ziemas periodā.

Rūpes daiļumam

Ziemā īpaši jāgādā par ādas mitrināšanu un barošanu, tālab, uzturoties telpās, jāizvēlas intensīvi mitrinoši krēmi un ķermeņa pieniņi, bet pirms došanās ārā uz sejas jāuzklāj izteikti barojošs krēms (angļu valodā uz iepakojuma parasti tiek apzīmēts kā “rich”), kas aizsargā ādu no aukstuma iedarbības. Tas jādara 10–15 minūtes iepriekš, nevis tieši pirms iziešanas ziemas salā, jo krēmam ir vajadzīgs laiks, lai iesūktos un atbrīvotos no mitruma, citādi efekts būs gluži pretējs vēlamajam.

Tā kā atjaunošanās procesi ādā ziemas laikā norisinās lēnāk, pīlinga procedūru der veikt reizi 10 dienās, nevis ik nedēļu kā iepriekš. Protams, svaigu un dabīgu pīlingu var pagatavot mājas apstākļos, tāpat arī dažādas citas procedūras, ar ko palutināt un uzmundrināt sevi aukstajā gadalaikā. Lūk dažas idejas sildošiem mājas skaistumkopšanas rituāliem ar rapšu eļļu!

• Maigi sildošs pīlings: 2 ēdamkarotes rapšu eļļas, 2 ēdamkarotes samaltu auzu pārslu, 1 ēdamkarote šķidra (uzsildīta) medus, 3 pilieni kampareļļas un daži pilieni dušas želejas.
• Barojoša sejas maska (15 min.): olas dzeltenums, tējkarote rapšu eļļas, tējkarote silta medus.
• Vanniņa roku ādas barošanai un mīkstināšanai (5 min.): uzsildīta rapšu eļļa, kam pievienota tējkarote citrona sulas.
• Balzams nagu stiprināšanai pirms gulētiešanas: rapšu eļļa, citrona sula, jods – no visa pa 3 pilieniem (rūpīgi uzklājams uz nagiem, lai neiekrāsotu kutikulas).
• Barojoša matu maska (15 min.): 2 ēdamkarotes samaltu, ūdenī izmērcētu auzu pārslu, ½ samīcīta banāna, tējkarote rapšu eļļas un citrona sulas.
• Balzams sasprēgājušām lūpām: ½ tējkarote medus un 10 pilieni rapšu eļļas – uzsildīti kopā ūdens peldē.