Veselība

Rapšu eļļa veselai sirdij

“Kardiologs: augu eļļas (rapšu eļļa tai skaitā) mazina sirds un asinsvadu slimību risku”

Sirds un asinsvadu slimību profilaksē ir svarīgi samazināt piesātināto tauku īpatsvaru ikdienas uzturā. Tos aizstājot ar polinepiesātinātajiem taukiem, kurus satur augu eļļas, iespējams būtiski ierobežot sirds un asinsvadu slimību risku – šādu viedokli zinātniskajā konferencē „Nutrition & Health 2012” paudis kardiologs, asociētais profesors Gustavs Latkovskis.

Atsakoties no taukiem, kurus satur dzīvnieku valsts produkti un trekni piena produkti / izstrādājumi, noteikti jāpadomā par veselīgu alternatīvu. Lai palīdzētu izvēlēties, Latvijas Ārstu biedrība (LĀB) izstrādājusi labo un slikto tauku sarakstu*. Par labākajiem taukvielu avotiem LĀB speciālisti atzinuši zivs taukus un augu eļļas – no kurām kā ieteicamākās ir minētas olīveļļa un rapšu eļļa. Kardiologs G. Latkovskis uzsver: pareiza taukvielu izvēle ir viens no svarīgākajiem uztura faktoriem sirds un asinsvadu slimību riska mazināšanā.

Izvēloties pārtiku ikdienai, svarīgs ir arī reģionālais aspekts. Daudzi kvalitatīvi vietējie sezonālie produkti Baltijas valstu iedzīvotājiem noteikti būs vērtīgāki par ievestajiem. No vietējām augu eļļām rapsis ir īpaši veselīgs. Rapšu eļļā ir krietni vairāk linolskābes (LA) un jo īpaši alfa-linolēnskābes (ALA) nekā olīveļļā. Būtiski, ka abas taukskābes ir vienīgās, ko uzskata par neaizvietojamām, proti, cilvēka organisms pats nespēj tās sintezēt. Profesors iesaka pirms iegādes izpētīt taukskābju īpatsvaru konkrētajā produktā. Uzmanība jāpievērš arī uzglabāšanai. Jo nepiesātinātākas taukskābes, jo svarīgāk eļļu turēt tumšā, vēsā vietā un izlietot pēc iespējas ātrāk, lai nepieļautu oksidēšanos.

Saviem pacientiem kardiologs iesaka ēdienkartē iekļaut arī rapšu eļļu, pēc iespējas daudzveidīgi. Rapšu eļļu var izmantot salātu mērču gatavošanai, sviesta vietā uzpilināt uz maizes, pievienot zupām vai sautējumiem, lietot, gatavojot veselīgas siltās maltītes. G. Latkovskis atbalsta „Baltijas jūras reģiona” diētas (alternatīva Vidusjūras diētai) principu un iesaka rapšu eļļu integrēt kopējā veselīga uztura buķetē līdztekus augļiem, ogām, dārzeņiem, pilngraudu produktiem, putnu gaļai un zivīm. Profesors atgādina: ievērojot veselīga uztura principus, var būtiski samazināt kopējo sirds un asinsvadu slimību risku!