Veselība

Rapšu eļļa un Vidusjūras virtuve

Sirds un asinsvadu slimības ir visizplatītākais nāves cēlonis attīstītajās valstīs. Pēdējos gados šī problēma skar arī gados jaunākus cilvēkus. Riska grupā atrodas gan vīrieši, gan sievietes. Tā tas ir, piemēram, aterosklerozes gadījumā, kas var novest pie asinsvadu deformācijas, sirds mazspējas un insulta. Šo slimību profilakse galvenokārt balstās uz veselīga dzīvesveida piekopšanu – fiziskām aktivitātēm un pareizu uzturu.

Lielākā daļa no mums veselīgu uzturu pamatoti saista ar Vidusjūras diētu. Tas ir vispārzināms fakts, ka Vidusjūras valstīs sirds un asinsvadu slimības rodas daudz retāk nekā Ziemeļeiropas valstīs. Liels dārzeņu un augļu patēriņš, kā arī ievērojams omega-3 taukskābju īpatsvars uzturā, vienlaikus ierobežojot omega-6 taukskābju patēriņu, – tāda ir dienvidnieku veiksmes atslēga. Omega-3 taukskābes labvēlīgi ietekmē pareiza holesterīna līmeņa uzturēšanu asinīs.

Tas nebūt nenozīmē, ka, lai iegūtu stipru un veselu sirdi, ir jāpārceļas uz Vidusjūras reģionu. Vienkārši izmainiet dažus elementus savā ikdienas uzturā, lai tas kļūtu veselīgāks. Pirmais un vissvarīgākais solis ir piemērotu taukvielu izvēle.

Eksperti apstiprina, ka mūsu organismam viena no piemērotākajām ir rapšu eļļa. Eļļu konkurencē tā satur viszemāk piesātināto taukskābju, kas no veselības viedokļa ir īpaši nelabvēlīgas.

Tāpat kā olīveļļa, rapšu eļļa satur daudz nepiesātināto taukskābju. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ rapšu eļļa tiek saukta par “ziemeļu olīveļļu” un kādēļ to var izmantot olīveļļas vietā, ievērojot Vidusjūras diētu.

Rapšu eļļa satur optimālu omega-6 un omega-3 proporciju (2:1), kas labvēlīgi ietekmē holesterīna līmeni asinīs. Tieši šādas proporcijas satur klasiskā Vidusjūras diēta. Ir vērts atcerēties, ka Vidusjūras diēta ir bagāta ar zivīm un jūras veltēm, kas ir neaizstājams omega-3 taukskābju avots. Pie mums daudz retāk cilvēki izmanto šos produktus. Tādēļ mēs esam spiesti meklēt citus omega-3 taukskābju avotus. Rapšu eļļa salīdzinājumā ar olīveļļu satur 10 reizes vairāk omega-3 taukskābju, tādēļ nav ieteicams to aizstāt ar olīveļļu, nemainot arī pārējo ēdienkarti.

Jau 2 g alfalinolēnskābi (ALA jeb omega-3) un 4 g linolskābi (LA jeb omega-6), ko satur 2 dienā rekomendētās ēdamkarotes rapšu eļļas, ļaus mums uzturēt pareizu holesterīna līmeni. Rapšu eļļas ieviešana mūsu ikdienas uzturā palīdzēs mazināt sirds slimību veicinošus riskus. Protams, neaizmirstot ikdienas fizisko aktivitāšu devu.