Veselība

Pavasari gaidot

Aizvien nepacietīgāk ļaujoties nomoda sapņiem par skaistajiem pavasara mēnešiem, kad daba mostas un uzplaukst pēc ziemas miega, vajadzētu padomāt arī par to, kā sagatavoties sezonālajām pārmaiņām. Pilsētā gan dzīves ritms ziemas periodā būtiski nemainās, tāpēc enerģiju aukstajos mēnešos turpinām tērēt kā jau ierasts, pret miegainību cīnoties ar paaugstinātu ogļhidrātu devu, bet organisma noturību pret aukstajam laikam raksturīgajām saslimšanām vairojot ar veselīgu uzturu. Ja esam bijuši gana uzmanīgi, tad ziemu izdevies pārlaist bez nopietnām problēmām. Tomēr pavasaris nāk ar jauniem izaicinājumiem, jo, laikam mainoties, pārkārtoties nākas arī mūsu ķermenim. Tāpēc šajā periodā ne mazāk būtiski kā ziemas mēnešos nodrošināt organismam nepieciešamos resursus, lai tas varētu sekmīgi izturēt laikapstākļu untumus, saglabājot iekšējo līdzsvaru.

Pavasaris – pārmaiņu laiks

Ik gadu līdz ar pirmajiem pumpuriem un putnu dziesmām mēs piedzīvojam pacilātību un enerģijas pieplūdumu, tomēr šīs monētas otra puse bieži ir tik pazīstamais pavasara nogurums. Tāpēc svarīgi izprast, kas tas ir, kālab tas mūs piemeklē? un vēl būtiskāk – kā ar to cīnīties.
Ar pavasara nogurumu saistītie simptomi aptver kā fiziskas, tā psiholoģiskas parādības un parasti novērojami marta un aprīļa mēnešos. Līdztekus nogurumam, cilvēki bieži sūdzas par reiboņiem, asinsrites traucējumiem, aizkaitināmību, galvassāpēm un citām sāpēm, kā arī mērenu apātiju.
Mainoties ārējiem apstākļiem, tostarp dienām kļūstot garākām, mainās arī mūsu ķermeņa hormonālais līdzsvars, tāpēc ik gadu piedzīvojam gan pavasarīgu pacilātību, gan šķietami nepamatotu sagurumu. Cilvēka organismā šai laikā pastiprinās endorfīna, testosterona un estrogēna sintēze, kas gan veicina vispārējo tonusu, tomēr šīs iekšējās pārmaiņas būtiski noslogo mūsu ķermeni, kā rezultātā bieži jūtamies noguruši. Sava loma ir arī gaisa temperatūras pārmaiņām, kuru iespaidā, gaisam sasilstot, pazeminās asinsspiediens. Turklāt ziemā esam ieraduši siltuma un gaismas deficītu kompensēt ar noteikta veida pārtikas, proti, treknāku, kalorijām un ogļhidrātiem bagātāku ēdienu patēriņu, taču pavasarī ķermenim sevišķi vajadzīgi vitamīni un olbaltumvielas.

 

Kā cīnīties ar pavasara nogurumu?

Labākais veids, kā sagatavoties pavasara mainīgajiem vējiem, vel arvien ir veselīga un līdzsvarota diēta. Turklāt dienas gaitā ieteicams ieplānot vairākas nelielas maltītes, jo pēc lielas pārtikas devas uzņemšanas ķermenis gluži dabiski kļūst gausāks. Cita starpā patērējot uzturā daudz augļu un dārzeņu, kā arī pākšaugus un pilngraudu produktus, varam nodrošināt organismu ar nepieciešamajiem vitamīniem un minerālvielām. Līdztekus C vitamīnam šajā laikā īpaša loma ir B grupas vitamīniem, kā arī taukos šķīstošajam A, D un E vitamīnam, kam ir būtiska loma normālu ķermeņa funkciju nodrošināšanā. Tā kā sirds ziemā strādājusi ar dubultu sparu, arī tai aizvien nepieciešams atbalsts. Viens no vienkāršākajiem un patīkamākajiem veidiem, kā palīdzēt savai sirdij atgūt spēku ir mielojoties garšīgiem un vitamīniem bagātiem dārzeņu un augļu salātiem. It sevišķi, ja tiem klāt pievieno rapšu eļļu, jo tā ne vien bagātīgi satur sirds un asinsvadu sistēmai labvēlīgās polinepiesātinātās taukskābes un E vitamīnu, bet arī palīdz uzsūkties taukos šķīstošajiem vitamīniem. Tāpēc šajā sezonā to īpaši ieteicams izmantot salātu pagatavošanā un piepilināt svaigi spiestām sulām.
Līdztekus ieteicams pielāgot savu dienas ritmu diennakts gaišajām stundām, proti, agrāk gan celties, gan doties pie miera, tādējādi veicinot serotonīna („laimes hormona”) sintēzi un melatonīna („miega hormona”) noārdīšanos. Tāpat, gaisam sasilstot, ieteicams doties regulārās pastaigās un nodarboties ar sportu, lai atgūtu