Kulinārija

Kas gan tas īsti ir – veselīgs uzturs?

Visur mēs dzirdam runas par veselīgu uzturu. Par to runā dietologi, kosmetologi, pavāri. Kas gan tas īsti ir – veselīgs uzturs?

Veselīgs uzturs – tā nav katras kalorijas uzskaitīšana vai lepni pasludināta badošanās, tā ir pilnvērtīga uzturdeva, kas apmierina visas organisma prasības. Ir virkne vienkāršu padomu, ko ir izstrādājušas veselības aizsardzības organizācijas. Ievērojot tos, jūs būsiet vesels un enerģijas pilns cilvēks. Vēl vairāk, veselīgs uzturs mūsdienās – tas ir gan noderīgi un garšīgi, gan arī mūsdienīgi.

• Papildiniet savu uzturu ar produktiem, kas ir bagāti ar nepiesātinātajam taukskābēm omega-3 (rieksti, kviešu dīgsti, zivis, rapšu eļļa).

• Brokastīs lietojiet produktus, kas satur šķiedrvielas (graudaugi, augļi, dārzeņi, žāvēti augļi). Tie ir ne tikai noderīgi, bet arī nodrošinās jūs ar enerģiju līdz pat pusdienām.

• Negatavojiet sviestā, to var aizvietot ar augu eļļu – piemēram, rapšu eļļu.

Ierobežojiet parasto ogļhidrātu, tādu kā cukurs, saldinātie gāzētie dzērieni, konditorejas izstrādājumi lietošanu. Lietojiet uzturā graudaugus, pilngraudu putras, augļus un dārzeņus, kas satur kompleksos ogļhidrātus.

• Vārāmo sāli vēlams nomainīt pret vārāmo sāli ar jodu. Garšas izmaiņas jūs nejutīsiet, bet cik daudzreiz veselīgāk tas būs organismam!

• Ierobežojiet enerģijas saņemšanu ar taukvielām. Centieties ievērot pareizu piesātināto un nepiesātināto taukskābju attiecību. Piesātinātajām taukskābēm, kas sastopamas dzīvnieku valsts taukos, piemēram, cūku, liellopu taukos, ir jābūt tikai līdz 1/3 no patērētajām taukvielām, pārējām 2/3 jābūt nepiesātinātajiem taukiem, kas ir augu eļļās. Turklāt, no uztura vajadzību viedokļa rapšu eļļai ir ideālā omega-6 un omega-3 taukskābju proporcija 2:1.

„ Tu atkal ar mani, draugs rudens…”
(Inokentijs Аņenskis)

Lūk, arī vasara pagājusi, bet priekšā drēgnais rudens. Laba garastāvokļa uzturēšanai mēs iesakām palutināt sevi un savus tuviniekus ar garšīgiem un spēcinošiem ēdieniem, kas palīdzēs jums uzkrāt spēkus rudenim!

Rudens salāti ar ceptiem kartupeļiem, sieru un olīvām

Sastāvdaļas

jaunie kartupeļi – 1 kg
olīvas – 75 g
Parmas siers – 50 g
sagriezts ķiploks – 2 daiviņas
sagriezti sīpolloki – 5–6 loki
pētersīļi, raudene (oregano)
rapšu eļļa – 80 ml

Pagatavošana

Sasildiet cepeškrāsni līdz 190 grādiem, salieciet kartupeļus uz cepešpannas un pārlejiet ar ēdamkaroti rapšu eļļas, apkaisiet ar sāli un pārklājiet ar foliju. Cepiet apmēram 50 minūtes vai, kamēr kartupeļi kļūst mīksti. Nedaudz, nedaudz atdzesējiet.

Kamēr cepas kartupeļi, sajauciet 2 ēdamkarotes rapšu eļļas, sīpollokus, ķiplokus, pētersīļus, raudeni un sagrieztas olīvas nelielā bļodiņā.

Pārlieciet kartupeļus lielā bļodā un pārlejiet tos ar mērci no zaļumiem un olīvām. Pa virsu pārkaisiet rīvētu Parmas sieru un pasniedziet karstus.

Labu apetīti!